RELACJE – Spektakle konkursowe

22 - 23 września 2017

Przed nami druga edycja festiwalu RELACJE. II Międzypokoleniowe Spotkania Teatralne. Miejski Dom Kultury w Stalowej Woli zaprosił teatry amatorskie z całej Polski do udziału w konkursie na najlepszy spektakl międzypokoleniowy. Do tegorocznej edycji zakwalifikowało się 11 spektakli. W programie festiwalu: spektakl Jana i Błażeja Peszków, warsztaty z aktorami, spotkania dyskusyjne i towarzyskie, spektakle dla najmłodszych.

Pomysł na „Relacje” zrodził się z potrzeby znalezienia miejsca wspólnego dla różnych generacji, pretekstu do rozmowy o tym, co łączy pokolenia i pozwala komunikować się bez uprzedzeń. Przestrzeń międzypokoleniowa ma także swoje trudne strony, które złagodzić może otwarte spotkanie w dialogu. Tematem tegorocznej edycji będzie nieuchronność konfliktu i negocjacja wspólnych korzyści.

Adekwatnie więc, dwie generacje staną w kontrze podczas otwierającego festiwal spektaklu Jana i Błażeja Peszków pt. „Pojedynek, czyli zabawa w detektywa”. Przyjrzymy się w nim, czy odwieczna gra między pokoleniami rządzi się w ogóle jakimiś zasadami.

Teatr Atofri zaprosi do wspólnej zabawy sztuką najmniej konfliktowe pokolenie – dzieci 1-5 lat. Pan Satie zabierze je w świat dysonansów i harmonii.

Prawdziwe relacje rosną na konflikcie, w atmosferze kreatywnego tarcia i twórczej niezgody.

Nasze mają już dwa lata i uczą się chodzić bez trzymania.

Regulamin – RELACJE. Międzypokoleniowe Spotkania Teatralne 2017

Spektakle konkursowe będą również podlegać ocenie publiczności. Widzów prosimy, aby zachowali swoje zaproszenia, ponieważ dzięki nim będą mogli głosować na swoje ulubione spektakle tegorocznej edycji. Szczegóły głosowania znajdziemy w REGULAMINIE (pobierz).

 

KONKURS NA NAJLEPSZY SPEKTAKL MIĘDZYPOKOLENIOWY

 

JURY

JAN PESZEK – aktor teatralny, filmowy i telewizyjny, reżyser teatralny i pedagog. Laureat licznych nagród za występy sceniczne, które przez lata kreował na deskach teatrów w całej Polsce (Warszawa, Łódź, Kraków, Wrocław, Poznań) oraz w spektaklach Teatru TV. Profesor krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego.

BŁAŻEJ PESZEK – aktor teatralny i filmowy, reżyser teatralny. Występował na deskach Teatru im. Słowackiego w Krakowie, Teatru Nowego w Łodzi, Starego Teatru w Krakowie.

ŁUKASZ DREWNIAK – krytyk teatralny, jeden z założycieli Gazety Teatralnej „Didaskalia”, wykładowca Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie.

SPEKTAKLE

 

 

22.09 / piątek / godz. 9.30 / sala kameralna
Teatr Blagier // Spółdzielczy Dom Kultury w Stalowej Woli
Instruktor: Maria Bembenek

Teatr „Blagier” powstał w 1997 r. z inicjatywy Marii Bembenek. Pozwala ludziom spotkać się, poznać i przeżyć wspólnie coś ważnego. Głębokie przekonanie, że każde dobre i twórcze przeżycie pozostaje w człowieku na zawsze stało się punktem zaczepienia i oparciem młodych aktorów. Grupa na przestrzeni wielu lat była uczestnikiem różnorodnych przeglądów teatralnych, gdzie była nagradzana i wyróżniana W swoich szeregach zrzesza młodzież szkół gimnazjalnych, licealnych, a także dorosłych.

Mielonka

Reżyseria: M. Bembenek
Scenariusz: Dagna Ślepowrońska
Obsada: Anna Janiec, Ewa Krukowska, Mirosław Dyjak
Muzyka: Dead Can Dance
Groteskowa psychodrama na 3 głosy. Piekło rodzinne zapuszkowane w wybuchowej mielonce pojęć i uczuć.

22.09 / piątek / godz. 10.30 / sala kameralna
Teatr Jednego Aktora – Jerzy Kałduś // Lublin

Aktor, amator z wieloletnim stażem. Kilkukrotny uczestnik Festiwalu Teatrów Niewielkich w Lublinie, gdzie zdobywał nagrody i wyróżnienia. Uczestnik Biesiad Teatralnych w Horyńcu Zdroju, gdzie zdobył Srebrną Misę Borowiny oraz wyróżnienia. Aktorstwo jest jego pasją – sam sobie jest reżyserem i scenarzystą.

Dwie kosy żywotnego Mariana

Na podstawie powieści Danuty Noszczyńskiej „Pod dwiema kosami czyli przedśmiertne zapiski Żywotnego Mariana”
Scenariusz, reżyseria, scenografia: Jerzy Kałduś
Obsada: Jerzy Kałduś

Tekst scenariusza spektaklu, sowicie okraszony gwarowymi naleciałościami sprawia, że stajemy się świadkami rachunku sumienia, rozliczenia się z życia w obliczu nadchodzącej śmierci bohatera. W Marianie już od dzieciństwa tkwi głęboko zakorzeniony kompleks syna pijaka i życia w ubóstwie – który z czasem staje się motorem napędowym wszelkich jego działań: głównie rozpaczliwej walki o wymarzony status społeczny i materialny.

22.09 / piątek / godz. 11.45 / sala widowiskowa
Towarzystwo Dramatyczne im. A. Fredry „Fredreum” // Przemyśl
Instruktor: Krystyna Knapek

Towarzystwo Dramatyczne w Przemyślu zostało powołane do życia już w 1869 r. W 1912 r. przyjęło za patrona Aleksandra Fredrę. W 1947 r. ówczesny Minister Kultury i Sztuki nadał tytuł „Stałego Niezawodowego Teatru”. Towarzystwo było wielokrotnie nagradzane przez władze miejskie, wojewódzkie i państwowe.

Babcia winna

scenariusz: Wiktor Budzyński
reżyseria: Krystyna Maresch-Knapek
scenografia: Jadwiga Kurzyńska
muzyka: Krzysztof Dedio
obsada: Krystyna Knapek, Ewa Czekanowska, Jan Rusinek, Marta Dyrkacz, Marcin Orłoś, Paweł Ślimak

Komedia, której akcja rozgrywa się w środowisku polskiej emigracji w Wielkiej Brytanii. Tytułowej babci nie za bardzo podobają się kandydaci do ręki wnuczki Basi i różnymi sposobami stara się ich odesłać. Babcia wpaja Basi moralne zasady, ale sama – jeśli jest taka potrzeba – potrafi stąpać mocno po ziemi.

22.09 / piątek / godz. 12.45 / sala kameralna
Teatr Resursa // Ośrodek Kultury i Sztuki „Resursa Obywatelska” w Radomiu
Instruktor: Robert Stępniewski

Teatr Resursa powstał jesienią 2011 roku. Pierwszą premierę, a właściwie prapremierę dał w maju 2012 roku – była to sztuka „Diabły” Sebastiana Równego, radomskiego pisarza i dziennikarza. Dwukrotnie został zauważony na jednym z najstarszych przeglądów teatrów amatorskich Konfrontacjach Zespołów Teatralnych Małych Form – Biesiadzie Teatralnej w Horyńcu Zdroju.

Audiencja II

Scenariusz: Bogusław Schaeffer
Reżyseria, scenografia: Marcin Fortuna
Muzyka: W.A. Mozart
Obsada: Marcin Fortuna

Spektakl Audiencja II jest wykładem na temat roli muzyki współczesnej oraz próbą znalezienia odpowiedzi na pytanie – czym jest i dokąd zmierza sztuka? Spektakl zawiera w sobie elementy teatru otwartego, rodzaj performatywnej błazenady idącej w parze ze zmienną dynamiką utworu muzycznego.

23.09 / sobota / godz. 9.00 / sala kameralna
Grupa Artystyczna Teatr T.C.R. // Tychy
Instruktor: Piotr Kumor

Grupa Artystyczna Teatr T.C.R. została powołana do życia w kwietniu 2011 roku przez Piotra Kumora w trakcie trwania Tyskich Spotkań Teatralnych. Skład grupy to zgrany zespół zainteresowany tworzeniem, w każdym tego słowa znaczeniu, ludzi bawiących się życiem, rzeczywistością i teatrem, przyjaciół którzy kreatywnie spędzają ze sobą czas. Praca teatru obejmuje takie działania jak: performance, spektakle teatralne, monodramy, akcje artystyczne, happeningi.

Gnienie

Scenariusz, reżyseria: Marcin Stachoń
Muzyka: Darek Stachoń
Tekst piosenki: Marcin Stachoń
Obsada: Alina Bachara, Piotr Kumor, Krzysztof Kulbicki, Dawid Kozak

Gnienie to kolejny autorski spektakl Grupy Artystycznej Teatr T.C.R. Tym razem Marcin Stachoń napisał dramat, który rozgrywa się w ośrodku pragnień i antyszambrowań. Bohaterowie w oczekiwaniu na wymarzone życie zabierają nas na panoramiczną wycieczkę po swoim wyłażonym życiu. GNIENIE to karuzela wielkości Saturna, która kręci się w otwartej butelce szukając wyjścia z sytuacji, poszukując szczęścia i ścigając pragnienia. Pragnienia, które zderzają się z rzeczywistością i słychać już tylko dźwięk gnienia blachy…

23.09 / sobota / godz. 9.45 / sala widowiskowa
Teatr Reduta Śląska // Stowarzyszenie „Teatr Reduta Śląska” – Chorzowskie Centrum Kultury

Teatr Reduta Śląska jednym z najstarszych w Polsce teatrów amatorskich. 3 września 1933 roku powstał Teatr Ludowy Reduta Śląska. Do realizacji swych przedsięwzięć teatr angażował fachowców: reżyserów, choreografów, scenografów czy muzyków, którzy swoim doświadczeniem, wiedzą, mogli pomóc w realizacji spektakli. Teatr Reduta Śląska został reaktywowany w 2012 r. po 18-letniej przerwie. Obecnie jego głównym założeniem jest zdobywanie szerokiej grupy uzdolnionej i rozmiłowanej w teatrze młodzieży.

Stary klamor w dziadkowym szranku

Scenariusz: Joanna Sodzawiczny i Sandra Staletowicz
Reżyseria: Iwona Woźniak
Scenografia: Barbara Wójcik-Wiktorowicz
Muzyka: Jan Nowak
Obsada: Rafał Aleksa, Julia Czudaj, Martyna Danisz, Bartosz Drzensla, Brygida Hałata, Daria Kasprzak, Klaudiusz Kail, Jakub Kliś, Eugeniusz Kosmala, Klaudia Korpowska, Patryk Ksol, Wiktoria Krzyżanowska, Michał Leśniak, Danuta Markiewicz, Tadeusz Michalak, Barbara Michalik, Elżbieta Pańczyk, Maria Sroka, Bolesław Szkaradek, Patryk Trzcionka, Adam Wrocławczyk

Spektakl w gwarze, mówiący o historii śląskiej, wielopokoleniowej rodziny. Historia przedstawiona jest w formie retrospekcji, z punktu widzenia najmłodszego członka rodziny – architekta, będącego u szczytu kariery zawodowej, a jednak powracającego do swoich korzeni.

23.09 / sobota / godz. 10.45 / sala kameralna
Amatorski Teatr Dramatyczny im. Józefa Żmudy // Miejski Dom Kultury w Stalowej Woli
instruktor: Aneta Adamska , Maciej Szukała

Amatorski Teatr Dramatyczny powstał w 1946 roku. Sławę i rozgłos przyniósł mu Józef Worek Żmuda, charyzmatyczny reżyser i wybitny aktor, który przygotował z członkami zespołu ponad 40 przedstawień. Teatr był i pozostał wierny repertuarowi dramatycznemu.

Odkąd zniknęła…

Scenariusz, reżyseria, scenografia: Aneta Adamska, Maciej Szukała
Muzyka: Franz Schubert, Josef Ivanovici
Obsada: Edward Kotłowski

„Odkąd zniknęła…” to monodram w wykonaniu Edwarda Kotłowskiego, aktora od 50 lat związanego z Teatrem Dramatycznym im. Józefa Żmudy w Stalowej Woli. Klasyczny poemat Juliusza Słowackiego „W Szwajcarii” zostanie przedstawiony w całkiem nowej interpretacji. Spektakl staje się dla aktora pretekstem do głębokiej refleksji nad utraconą młodzieńczą miłością, pamięcią i przemijaniem.

23.09 / sobota / godz. 11.30 / sala widowiskowa
Warsztaty Teatralne UTW w Stalowej Woli  // Miejski Dom Kultury w Stalowej Woli
Instruktor: Grzegorz Prokop

Grupa pracuje na warsztatach teatralnych, prowadzonych przy Uniwersytecie Trzeciego Wieku Miejskiego Domu Kultury w Stalowej Woli.

Na twarz

Na podstawie tekstów Juliana Tuwima
Scenariusz, reżyseria: Grzegorz Prokop
Muzyka: Piotr Bukartyk
Obsada: Celina Pawłowska, Danusia Kazanecka, Ela Pikus, Henryka Drelich, Halina Czubak, Joasia Doroszewska, Majka Jędrusik, Małgosia Dzinrok, Marysia Łojek , Ola Kosior, Terenia Ryszawa, Teresa Samela, Edward Bigaj, Grzegorz Prokop

Próba zespołowej interpretacji wierszy Juliana Tuwima. “Czy ludzie duzi są czy mali, to niekoniecznie kwestia wieku”, bo “na Twarz pracuje się latami”. Bawiąc się słowem, gestem, rekwizytem, chcemy zaczarować rzeczywistość – żeby dała nam święty spokój.

23.09 / sobota / godz. 16.00 / sala widowiskowa
Kompania Teatralna Mamro // Białołęcki Ośrodek Kultury w Warszawie
Instruktor: Grzegorz Reszka

Zespół istnieje od 2004 roku. Skupia studentów, byłych studentów, niedoszłych studentów oraz wiecznych studentów. Członkowie teatru sami nazywają się „warszawskim specyfikiem scenicznogennym o silnych właściwościach rozweselających”.

Niedźwiedź

Scenariusz, reżyseria: Grzegorz Reszka
Scenografia: Grzegorz Reszka
Kostiumy: Iwona Turek
Rekwizyty: Lech Tarczyński
Muzyka: opracowanie muzyczne – Grzegorz Reszka
Obsada: Joanna Mazurkiewicz, Sebastian Budnicki, Marcin Turek, Krzysztof Siwiński, Rafał Bobrowski, Tomasz Mitrowski, Paweł Mitrowski, Marcin Barszcz, Maciej Żybula.

Spektakl „Niedźwiedź” to jedna z części cyklu komediowego „Legendarium”, opisującego świat i powstawanie mechanizmów nim rządzących z perspektywy legend, a dokładniej procesu ich powstawania. „Niedźwiedź” to legenda współczesna. Niezaprzeczalnym walorem spektaklu jest scenariusz, który powstał na podstawie prawdziwych wydarzeń jakie miały miejsce w Bieszczadach w latach siedemdziesiątych XX wieku.

23.09 / sobota / godz. 17.00 / sala kameralna
Teatr Wojtka Kowalskiego z Częstochowy
Instruktor: Wojtek Kowalski

Wojtek Kowalski, częstochowianin, aktor Teatru From Poland. Twórca wielu happeningów, konferansjer, instruktor teatralny, polonista. W latach 1989-2000 czołowy aktor Teatru Wi-Fi-Fi, w latach 90. muzyk zespołu Habakuk. W 2010 roku otrzymał nagrodę Miasta Częstochowy „za całokształt pracy twórczej w dziedzinie sztuki teatralnej”. Od dziesięciu lat pomysłodawca i organizator Ogólnopolskiego Festiwalu „42-200 MONODRAM”.

3 x tak. Rudnicki.

Scenariusz: Janusz Rudnicki
Reżyseria: Wojtek Kowalski
Scenografia: Jolanta Nykowska
Muzyka: Cyprian Baszyński

 Spektakl powstał na bazie trzech książek Rudnickiego: „3xTak”,  „Męka Kartoflana” i „Śmierć czeskiego psa”. Rudnicki opisuje najbliższy krąg rzeczywistości, metodycznie krok po kroku, odrzucając na bok obyczajowe i estetyczne konwencje. Jego bohater jest z pozoru prostacki, sentymentalny i niezbyt wyrafinowany. Ale ta przeciętność nie wyklucza niezwykłości. Rudnicki ucieleśnia typ bohatera osobnego, który mówi i myśli o rzeczach przyziemnych w sposób nadzwyczajny.

23.09 / sobota / godz. 18.05 / sala widowiskowa
Teatr M.D.K. czyli Młode Dzielne Kuropatwy // Młodzieżowy Dom Kultury w Rzeszowie
Instruktor: Monika Adamiec

Teatr  M.D.K czyli Młode Dzielne Kuropatwy działa w Młodzieżowym Domu Kultury w Rzeszowie od 2001r. Uczestnikami zajęć teatralnych są uczniowie rzeszowskich liceów i studenci.
Teatr M.D.K. jest reprezentantem Miasta Rzeszowa i województwa podkarpackiego na wojewódzkich i ogólnopolskich imprezach teatralnych. Jest również zdobywcą wielu prestiżowych nagród i wyróżnień w ogólnopolskich konkursach.
W naszym teatrze dorastamy i uczymy się świata. I tego co najważniejsze, by każdego dnia dzielić się z innymi radością życia.

Opereta czyli ptasia kaszanka

Na motywach „Historii” Witolda Gombrowicza
Scenariusz, reżyseria: Monika Adamiec
Scenografia: Monika Adamiec, Ewa Woźniak
Muzyka: Monika Adamiec, Bogdan Janik
Obsada: Dominika Probachta, Karolina Kowalska, Dominika Kamler, Natalia Kopeć, Maria Pilch, Miłka Życzyńska, Dominik Borek

Zanim staniesz się poczytnym pisarzem, rozchwytywanym malarzem, uwielbianym aktorem, wielkim naukowcem czy… po prostu dorosłym człowiekiem, musisz obronną „nogą na bosaka” przejść przez dzieciństwo i młodzieńczość. Doświadczać świata i nie poddawać się, gdy los wywraca życie.

Jak zakończy się „Historia” Witolda pozostaje tajemnicą. Znalezione fragmenty dramatu Gombrowicza stają się pretekstem do szukania odpowiedzi na pytanie: jak rodzina wpływa na nasze dorosłe życie i czy możemy się z tej „matni” uwolnić.



PROJEKT „RELACJE. MIĘDZYPOKOLENIOWE SPOTKANIA TEATRALNE” JEST DOFINANSOWANY Z BUDŻETU POWIATU STALOWOWOLSKIEGO

 


PATRONAT MEDIALNY

 



Mapa Dojazdu

Napisz do nas



Przepisz kod antyspamowy: captcha