Podwieczorek przy fortepianie – Pieśni Kurpiowskie op. 58 w 80. rocznicę śmierci Karola Szymanowskiego

5 listopada 2017
godz. 16.00
sala widowiskowa
Bilety: 10 zł / 20 zł – rodzinny – maks. 4 os.

Simon Rattle o Karolu Szymanowskim:
„Nie potrafię mówić obiektywnie o Szymanowskim, nie można przecież tego oczekiwać od człowieka zakochanego. Przy tej muzyce racjonalny osąd jest zresztą niestosowny”.
To zupełnie zrozumiałe. Dla tej muzyki można stracić głowę. Będziemy mogli przekonać się o tym już 5 listopada 2017 roku podczas koncertu w ramach niedzielnych Podwieczorków przy Fortepianie w Miejskim Domu Kultury w Stalowej Woli. Sopranistka Milena Lange wraz z pianistą Pawłem Sommerem zaprezentują cykl 12 Pieśni Kurpiowskich op. 58. Pomysł projektu zrodził się z zamiłowania artystów do twórczości Karola Szymanowskiego, a  80. rocznica śmierci kompozytora jest wspaniałą okazją do uczczenia pamięci oraz przybliżenia jego twórczości szerszemu gronu odbiorców.
Karol Szymanowski to jeden z najwybitniejszych kompozytorów przełomu XIX i XX wieku. Jego twórczość  określana jest jako ta, która „ma znaczenie dla polskości”. Uważał on, że nie ma sprzeczności pomiędzy sztuką nowoczesną w ówczesnym rozumieniu, a narodową tradycją. Z tego powodu uważa się go za ojca polskiej awangardy muzycznej XX wieku. Miał niezwykłą, twórczą odwagę łączenia tego, co już wtedy było wielką polską tradycją klasyczną z folklorem. Inspirowała go twórczość Fryderyka Chopina, ale także to, co wychodziło z wnętrza narodu, z prostego ludu, folkloru kurpiowskiego i podhalańskiego.

Owocem takich inspiracji jest między innymi cykl Pieśni Kurpiowskich op. 58. na głos i fortepian skomponowanych w latach 1930-1932.
1. Lecioły Zórazie
2. Wysła Burzycka
3. Uwoz Mamo
4. U Jeziorecka
5. A Pod Borem Siwe Kunie
6. Bzicem Kunia
7. Ściani Dumbek
8. Leć Głosie Po Rosie
9. Zarzyjze Kuniu
10. Ciamna, Nocka Ciamna
11. Wysły Rybki, Wysły
12. Wsyscy Przyjechali

Karol Szymanowski przywiązywał dużą wagę do uszeregowania pieśni, z czym ociągał się do ostatniej chwili. O doborze utworów decydował rozwój swoistej dramaturgii, którą teksty słowne wyznaczyły dla całego cyklu i dla wyodrębnionych tematycznie części. Każdy z tych małych cykli wokalnych ma odrębny nastrój

i koloryt dźwiękowy, wynikający z odmienności wątków fabularnych. Ponadto każdy z nich stoi pod znakiem innego symbolu, co nie jest obojętne dla opracowania muzycznego. Obraz ptaka w pieśni 1 i 2 nadaje płynne kontury i liryczny ton całej tej grupie utworów, natomiast obraz konia w pieśniach 9, 10 i 12 wprowadza do ostatniej części cyklu prężną, zadzierżystą rytmikę i agresywne współbrzmienia akordowe.

W środkowej części cyklu, w pieśniach 5 – 8, motyw jazdy do ukochanej pojawia się z podobnym sztafażem (Bzicem kunia), lecz tym razem w układzie antytetycznym: następną pieśnią (Ściani dumbek) jest skarga dziewczyny opłakującej zabranego w rekruty kochanka. Drugą parę pieśni łączy motyw zdrady – wpierw skrywanej (A pod borem), później jawnej (Leć głosie po rosie). Wszystkie te motywy i wątki fabularne składają się na „logiczną całość” Pieśni Kurpiowskich. Dlatego nie powinno się wykonywać tych pieśni w dowolnym wyborze i przypadkowym zestawieniu.

Pieśni Kurpiowskie op. 58 oryginalnie zostały stworzone na głos i fortepian, ale dzięki popularności i artystycznej randze tego dzieła powstały liczne transkrypcje. W związku z tym sopranistka Milena Lange postanowiła zebrać wszystkie dostępne materiały i przedstawić cały cykl w opracowaniu na orkiestrę symfoniczną. Do tej pory w Polsce rzadko wykonywano Pieśni Kurpiowskie op. 58 w opracowaniu na taki duży skład.

10 listopada 2017 roku w Sali Widowiskowo-Koncertowej MUZA w Sosnowcu będzie miała miejsce premiera całego cyklu Pieśni Kurpiowskich w opracowaniu na orkiestrę symfoniczną w wykonaniu sopranistki Mileny Lange oraz Śląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Maestro Piotra Wijatkowskiego.

Artystka  planuje również  nagranie płyty z twórczością Karola Szymanowskiego oraz zgłoszenie jej do prestiżowego konkursu dla twórców kultury w Polsce.

Projekt Pieśni Kurpiowskich cieszy się dużym zainteresowaniem, o czym świadczą liczne koncerty  m.in. 20 maja 2017 roku Milena Lange wraz z Pawłem Sommerem zaprezentowali Pieśni Kurpiowskie w audycji Agaty Kwiecińskiej „Five o’clock” w Programie 2 Polskiego Radia.

Podwieczorek przy fortepianie
Pieśni Kurpiowskie op. 58 w 80. rocznicę śmierci Karola Szymanowskiego

5 listopada 2017
godz. 16.00
sala widowiskowa MDK
Bilety: 10 zł / 20 zł – rodzinny – maks. 4 os.

 

Więcej o wykonawcach: Milena Lange (sopran) i Paweł Sommer (fortepian)

 



Mapa Dojazdu

Napisz do nas



Przepisz kod antyspamowy: captcha