re: interpretacje – Koncert multimedialny – Marcin Albert Steczkowski + 4M ENSEMBLE

16 czerwca 2018
sobota
godz. 22.00
sala widowiskowa MDK

 

Wykonawcy:

Katarzyna Bienias – sopran

Zbigniew Chojnacki – akordeon amplifikowany

Łukasz Kacperczyk – elektronika

Hubert Zemler – instrumenty perkusyjne, obiekty

Kwartet smyczkowy POLONIKA

Paulina Kusa – I skrzypce

Anna Szalińska-Zaziębło – II skrzypce

Magdalena Małecka-Wippich – altówka

Anna Lubiak-Osmycka – wiolonczela

Patryk Lichota – wizualizacje

Paweł Wesołowski, Artur Chojecki, Michał Wójcik  – przygotowanie animacji i filmów

Jarosław Łukomski – głos z taśmy

Marcin Albert Steczkowski – koncepcja, muzyka

Program:

Andrzej Krzanowski – Audycja VI na sopran i kwartet smyczkowy (fragmenty)

Andrzej Krzanowski – Toccata; reinterpretacja improwizowana na akordeon amplifikowany, obiekty perkusyjne i elektronikę

Andrzej Krzanowski – I Kwartet smyczkowy wersja  B; dekonstrukcja improwizowana  na 4 wykonawców i partyturę graficzną

Andrzej Krzanowski – Sonata na tubę solo; remix na taśmę i wizualizacje – Patryk Lichota

Marcin Albert Steczkowski – re4fma** na sopran, kwartet smyczkowy, 4 improwizujących wykonawców i video

**prawykonanie



Koncert w ramach programu: Młodzi Muzycy Młodemu Miastu 2018 – spotkania wspomnieniowe



Marcin Albert Steczkowski

Rocznik ’80. Organizator dźwięków. Gra na kornecie i pianinie.

Po przygodach z chórami, nieudolnej próbie poskromienia skrzypiec, fascynacji trąbką, układaniu puzzli na mapie partytury, zaglądaniu w paszczę trójnogiego wieloryba zaczął zastanawiać się nad tajnikami muzyki na wydziałach: kompozycji, edukacji muzycznej i fortepianu jazzowego.

Po naukowej zadumie związał się na stałe z szeroko pojętą muzyką alternatywą, współczesną, contemporary home made music i avant / jazz / thrashem.

Uwielbia pisać o sobie w trzeciej osobie.

Szuka granicy pomiędzy muzyką zapisaną a improwizowaną, łączy muzykę akustyczną z elektroniczną, muzykę ludową z free jazzem i hardcore z chórem chłopięcym.

Rozdaje dźwięki i pomysły oraz współpracuje m in. z: Warsaw Improvisers Orchestra,

Michałem Zaborskim (Atom String Quartet), kwartetem MELECH, duetem Backspace,

Dj Woblerem, Anną Marią Huszczą, Expresso Post Production (sound design), Piotrem Mełechem, Orange The Juice, The Transgress, Minimatikon (muzyka ilustracyjna i nowe ścieżki dźwiękowe do filmów niemych, m.in. Nosferatu, Gabinet Dr Caligari, Zwenigora, Ukrazija, Topor – Tango w Muzeum Okropności, Pan Jowialski – Narodowe Czytanie).

W kwietniu 2014 r. został laureatem Konkursu Kompozytorskiego na miniaturę elektroakustyczną opartą na tematach z Kielecczyzny (utwór Sal Ikosyw – nagroda publiczności) a w lipcu 2014 r. został finalistą Konkursu Kompozytorskiego “Citta di Undine” we Włoszech (utwór MMIIXX). W czerwcu 2014 r. jego utwór MMIIXX był prezentowany na New York City Electroacoustic Music Festival a w czerwcu 2017 jego utwór Forgotten Phones  został nagrodzony na konkursie kompozytorskim  “Phone Call” Competition (Bahía Blanca, Argentina) i był prezentowany w  Ferrowhite Museum na festiwalu “Bahía In Sonora”. W styczniu 2018 został finalistą konkursu kompozytorskiego Berlin International Film Scoring Competition.

Marcin ma kota.

 

Kwartet Smyczkowy POLONIKA

(dawniej Opium String Quartet) to zespół znajdujący się w ścisłej czołówce polskiej kameralistyki. Kwartet istnieje nieprzerwanie od 2004 roku,  kiedy to zadebiutował na letnim festiwalu im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach, zdobywając entuzjastyczne recenzje. Z biegiem lat, działalność artystyczna zespołu przybierała coraz wyraźniejszy rys i charakter, co na przełomie 2017/2018 roku ostatecznie zadecydowało o zmianie dotychczasowej nazwy na: Kwartet Polonika.

Kwartet posiada wszechstronny repertuar (od klasyki po współczesność), jednak oś jego zainteresowań stanowi przede wszystkim muzyka polska. Polonika ma na swoim koncie kilkadziesiąt prawykonań tejże muzyki, (w tym liczne prapremiery fonograficzne), zaś sami kompozytorzy chętnie dedykują kwartetowi swoje utwory.

Debiutancka płyta zespołu Back to Melody uzyskała nominację do nagrody Fryderyk 2011 w kategorii Debiut Fonograficzny. Trzeci album Chagall for Strings (inspirowany malarstwem Marca Chagalla) z utworami Piotra Mossa oraz gościnnym udziałem Jadwigi Rappé, został nagrodzony statuetką Fryderyk 2014 w kategorii „Album Roku Muzyka Współczesna”.

Kwartet stale współpracuje z muzykami, aranżerami, aktorami oraz gwiazdami estrady, takimi jak: Teresa Budzisz-Krzyżanowska, Krzesimir Dębski, Maciej Grzybowski, Jan Nowicki, Włodzimierz Korcz, Urszula Kryger, Alicja Majewska, Włodek Pawlik, Wojciech Pszoniak, Jadwiga Rappé, Anna Seniuk, Tomasz Stańko, Tomasz Strahl, Mieczysław Szcześniak, Miłosz Wośko, czy Jerzy Zelnik. Ponadto, Kwartet Polonika wielokrotnie uczestniczył w nagraniach muzyki do spektakli w Teatrze Narodowym w Warszawie, a także wielu komercyjnych sesjach nagraniowych (w tym np. w nagraniu muzyki Tomasza Łuca do filmu Mały Jakub, nagrodzonej na Festiwalu Filmów Polskich w Los Angeles.) W ramach doskonalenia sztuki wykonawczej i interpretacyjnej, w 2014 roku zespół wziął udział w Akademii Mistrzowskiej pod kierunkiem Natalii Prischepenko, do której zakwalifikował się spośród kilkudziesięciu kwartetów europejskich.

O renomie zespołu, świadczy także poparcie takich instytucji i organizacji kulturalnych, jak: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Instytut im. Adama Mickiewicza, Fundacja Kultury Polskiej, Stowarzyszenie Artystów i Wykonawców STOART, Program II Polskiego Radia, Fundacja Zakochana Warszawa, czy francuska fundacja ProQuartet.

Kwartet Polonika wciąż koncertuje, tworząc przy tym autorskie programy artystyczne. Najnowszy projekt zespołu to edukacyjna mini opera dla dzieci „Operowo-językowy zawrót głowy”, która w 2017 roku spotkała się z zachwytem dorosłej i dziecięcej publiczności (www.miniopera.pl).



Katarzyna Bienias

Edukację muzyczną rozpoczęła od nauki gry na fortepianie w wieku 8 lat. Jest absolwentką PSM I i II st. w Łodzi, którą ukończyła pod kierunkiem prof. Zbigniewa Lasockiego.

Studia w Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie ukończyła z wyróżnieniem  w klasie śpiewu klasycznego ad. Jolanty Janucik. Jako stypendystka programu Erasmus, doskonaliła swój warsztat wokalny pod okiem wybitnych śpiewaków oraz pedagogów z Włoch m.in. u prof. Gabrielli Munari i Elisabetty Andreani.

Uczestniczyła w licznych kursach wokalnych prowadzonych przez muzyków i śpiewaków wielkiego formatu jak Ingrid Kremling, Christian Elssner czy Bobby McFerrin.

Jest laureatką drugiej nagrody międzynarodowego konkursu wokalnego w Legnago (Włochy).

Zadebiutowała na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej w przedstawieniu “L’amante di tutte” B. Galuppiego.

Współpracuje z wieloma instytucjami kulturalnymi t.j. Teatr Polski w Warszawie, Filharmonia Narodowa, Operetka im. Jana Kiepury w Warszawie oraz zespołami: Il Tempo, La Tempesta, ProModern, Il Canto, Gradus ad Parnassum, Ars Nova, Filatura di Musica.

Wielokrotnie udzielała swojego głosu na potrzeby nagrań studyjnych na płyty (m.in. Śpiewniki” wyd. przez Muzeum Powstania Warszawkiego) oraz do filmów (“Jan Paweł II. Szukałem Was”, “Bitwa Warszawska 1920”, “Papusza”).

Nagrała płytę z pieśniami Macieja Małeckiego (partia fortepianu).

Współpracowała w roli korepetytora z aktorami Teatru Narodowego, Centralnego Basenu Artystycznego oraz Studia Teatralnego Koło.

Jako solistka koncertuje w kraju i za granicą. Jej repertuar obejmuje szeroki zakres utworów: od renesansu po muzykę współczesną.



Hubert Zemler

Najbardziej rozchwytywany perkusista polskiej sceny improwizowanej. Obok wspierania licznych zespołów od kilku lat rozwija własne przedsięwzięcia perkusyjne solo lub z udziałem innych artystów tego instrumentu. W 2009 roku zdobył brązowy medal na międzynarodowej Delfiadzie (olimpiadzie artystów) w Korei, w kategorii perkusja solo.

Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Równolegle z klasyczną edukacją i współpracą z orkiestrami symfonicznymi (Opera Narodowa, Sinfonia Varsovia) zajmował się zgłębianiem tajników improwizacji, jazzu i rytmów afro-kubańskich. Jako perkusista jazzowy współpracował między innymi ze Zbigniewem Namysłowskim i Wojciechem Staroniewiczem. Współtworzył takie zespoły jak Alternations, Tria czy Calle Sol.

Na tym polu Hubert Zemler jest artystą dość utytułowanym – laureatem, Wraz z triem Jana Smoczyńskiego otrzymał w roku 2000 Grand Prix oraz nagrodę indywidualną na festiwalu Jazz Junior oraz Grand Prix na festiwalu „Jazz nad Odrą” wraz z zespołem Galaxy (1999 rok).

Obecnie współtworzy kilka ważnych warszawskich zespołów sceny niezależnej (Horny Trees, SzaZaZe, Kapacitron, Slalom, Piętnastka). Bierze również udział w przedsięwzięciach, które mają niebagatelne znaczenie dla kultury polskiej takich jak: pierwsze polskie wykonanie utworu „Music for 18 Musicians” Steve’a Reicha (zorganizowane przez przez zespół Kwadrofonik) czy koncerty kompozytorskie muzyki współczesnej (Tadeusz Wielecki, Arturas Bumsteinas). Współpracuje też m.in. z teatrem tańca Dada von Bzdulow. Wraz z Pawłem Szamburskim i Patrykiem Zakrockim tworzy trio SzaZaZe, z którym przygotował m.in. nową muzykę do filmów Franciszka i Stefanii Themersonów. Koncertował w całej Europie, na Bliskim Wschodzie oraz w Korei i Japonii.

Hubert Zemler jako wszechstronny perkusista wypracował oryginalne brzmienie poparte niespotykaną wrażliwością, pomysłowością i niebywałą techniką gry. Jeden z koncertów solowych Zemlera został uwieczniony i wydany przez oficynę wydawniczą LADO ABC na płycie „Moped”. Na jesień tego roku planowana jest premiera jego kolejnej płyty solowej. W ostatnim czasie obok muzyków polskiej sceny współpracuje z amerykańskim klarnecistą i kompozytorem Evanem Ziporynem, z którym wspólnie nagrał materiał na płytę oraz koncertował w Polsce i USA.



Łukasz Kacperczyk

zajmuje się elektroakustyczną muzyką eksperymentalną opartą przede wszystkim na dźwiękach generowanych przez syntezator modularny i podobne urządzenia. Nie stroni jednak od instrumentów wykonanych własnoręcznie i pracy z samplerami. Interesuje go niepowtarzalność i ulotność efektów pracy z takim zestawem oraz jego ogromny potencjał brzmieniowy. Ceni przestrzeń i wstrzemięźliwość w budowaniu dźwięków.

Połowa duetu Lukanto (z Antoniną Nowacką). Gra w trio z Dominikiem Strycharskim i Pawłem Szpurą. Członek zespołu Cukier (Kasperek/Mełech/Kacperczyk). Wspólnie z Wojtkiem Kurkiem (perkusja) tworzy duet Paper Cuts. Jest czwartym członkiem Modular String Trio. Udziela się w Warsaw Improvisers Orchestra. Razem z Mateuszem Wysockim (Fischerle) nagrywa jako Bouchons d’Oreilles. Gra również w zespołach Deviant Blues i Śmierć i łzy.



Zbigniew Chojnacki

(1992) akordeonista, improwizator.

Muzykę oraz dźwięki postrzega swobodnie i umownie, najistotniejszy jest dialog i spotkanie z drugim człowiekiem. Każda forma wydawania dźwięku, jest ułatwieniem nawiązania kontaktu z ludźmi. Inspiracje czerpie z elementów najczęściej niezwiązanych bezpośrednio z muzyka, jak sam mówi ,, stara pralka, źdźbło trawy, warkot silnika autobusu, a nawet zwykle krzesło na środku sceny mogą być inspirujące.”

Pomimo młodego wieku współpracował juz z wieloma wybitnymi muzykami sceny zarówno jazzowej jak i improwizowanej m.in. Michałem Urbaniakiem, Zbigniewem Namysłowskim, Jackiem Kochanem, Anną Gadt, Adamem Pierończykiem, Krzysztofem Knittlem, Joelle Leandre, Krzysztofem Gradziukiem, Richardem Galliano. Oprócz działalności solowej na stałe współtworzy wraz z Łukaszem Czekałą grupę Backspace, która określa swoją grę jako improwizowaną muzykę współczesną.



Patryk Lichota

artysta multimedialny, muzyk, kompozytor i producent muzyczny. Absolwent Kulturoznawstwa i Muzykologii UAM w Poznaniu. Doktorant w Instytucie Teatru i Sztuki Mediów, wykładowca na kierunku Media Interaktywne i Widowiska, członek HAT Center. Dyrektor artystyczny i producent festiwalu muzyki improwizowanej FRIV. Współorganizator Festiwalu Słuchowisk.  

Autor muzyki teatralnej, słuchowisk, twórca instalacji multimedialnych (m.in. Cyborganic Plants, Omnihype, Oda di Neuro, Laseroom). Kompozytor muzyki do filmów The Case of Josephine H. (2014) oraz Trucizna i 16 (2017), Hybryda (2018) I. Gustowskiej oraz Transandino i Pierogarnia K. Piaseckiego.  

Twórca spektakli Strange Lóóp, Lightskin, Audfit, Echo Clickers. Laserflesh, Kserotyka Nielotów. Autor projektu muzyki tanecznej dla niesłyszących – DEAFINVIBE. Twórca projektu live video Fonoleptic, autor teledysków i oprawy wizualnej koncertów i spektakli teatralnych. 

W swojej pracy naukowej zajmuje się wirtualną rzeczywistością i teleobecnością, cybereschatologią, interaktywnością, sound art i soudn design, teorią nowych mediów i gier wideo. Autor książki “Tradycje hałasu w sztuce dźwięku”.





INICJATYWĘ WSPIERAJĄ



PATRONI MEDIALNI



Mapa Dojazdu

Napisz do nas



Przepisz kod antyspamowy: captcha