Młodzi Muzycy Młodemu Miastu 2018 – spotkania wspomnieniowe

O koncercie finałowym – Ewa Strusińska:

Finałowy koncert festiwalu rozpoczniemy z wysokiego C! Zabrzmi jeden z najbardziej znanych i cenionych utworów światowej literatury smyczkowej, słynna Serenada na smyczki C-dur Op. 48 Piotra Czajkowskiego. Sam kompozytor uznawał ją za swoje ulubione dzieło, uważając, że powinna ona stanowić żelazny repertuar każdej orkiestry kameralnej. Przesiąknięta na wskroś duchem romantyzmu Serenada składa się z czterech części. Część pierwsza, Pezzo in forma di Sonatina, pisana jest pod wpływem Czarodziejskiego Fletu Mozarta i temu kompozytorowi jest dedykowana. Po niej następują lekki i zmysłowy Walc, przepiękna, melancholijnie śpiewna Elegia oraz żartobliwe, tchnące rosyjskim charakterem i roziskrzone przebiegami szesnastkowymi Finale – Tema Russo.

Pierwszą część koncertu zakończy (z tatrzańskim przytupem!) utwór polski, przebój sal koncertowych, słynna Orawa Wojciecha Kilara. Zainspirowana brzmieniem kapeli góralskiej kompozycja nieustannie porywa słuchaczy swoją rytmiczną żywiołowością, energią i temperamentem. Sam autor uważał ją za wielce udaną kompozycję, a w jednym z wywiadów stwierdził: „Orawa jest jedynym utworem, w którym nie zmieniłbym żadnej nuty, choć przeglądałem go wielokrotnie. […] Spełnia się w niej to, do czego dążę, aby być jak najlepszym Kilarem”

Po przerwie nadal pozostaniemy w kręgu folklorystycznych inspiracji. Przeniesiemy się jednak na południe Europy, by dać się porwać muzyce Transylwanii. To jej niepowtarzalne piękno zainspirowało Bélę Bartóka do skomponowania cyklu sześciu “Rumuńskich tańców ludowych”, przeuroczych miniatur napisanych oryginalnie na fortepian, a w 1917 roku zinstrumentowanych na orkiestrę kameralną.

Symfonia Pożegnalna Józefa Haydna powstała na prośbę członków kapeli służących na dworze Esterhazych. Muzycy księcia Mikołaja Józefa byli dobrze opłacani. Tęsknili jednak za rodzinami, których, pełniąc swe obowiązki zawodowe, nie widywali całymi miesiącami. Kompozytor postanowił uciec się do sprytnego fortelu – pantomimy, którą instrumentaliści odgrywają w ostatniej części symfonii, kiedy po kolei wstają i opuszczają scenę. Książę zrozumiał aluzję orkiestry, a Symfonia Nr 45 fis-moll stała się sztandarowym dziełem Haydna.

Ostatni utwór koncertu nawiązuje bezpośrednio do tradycji MMMM. Kompozycje Charlsa Ivesa często gościły w programach festiwalu, co ważne, zwykle jako polskie prawykonania. Nieprzypadkowo więc “Pytanie bez odpowiedzi” zakończy naszą tegoroczną edycję. Autor dołączył do partytury obszerny program, a treść utworu widział następująco: Za sceną niewielka grupa smyczków, niewidoczna dla publiczności, gra pianissimo sekwencje diatonicznych harmonii utrzymanych w stylu chorałowym. Smyczki uosabiają „ciszę druidów, którzy niczego nie wiedzą, nie widzą i nie słyszą”. W rytmicznej i melodycznej izolacji samotna trąbka na scenie refrenicznie zadaje dysonansowe „odwieczne pytanie” o sens egzystencji człowieka. W pogoń za „niewidzialną odpowiedzią” rzucają się flety i „inne istoty ludzkie”. Próbują komentować zrazu obojętne, później coraz bardziej zaangażowane, zniecierpliwione i przedrzeźniające. W końcu gubią się w replice i sfrustrowane, a jednocześnie bezradne opuszczają scenę. Po raz ostatni trąbka intonuje „kosmiczne pytanie”, słychać już jednak tylko muzykę sfer w grupie smyczkowej.”

.

Koncert finałowy festiwalu MMMM 2018
17 czerwca 2018 / niedziela / godz. 18.00

Miejski Dom Kultury / sala widowiskowa

Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod dyr. Ewy Strusińskiej

w programie:

Piotr Czajkowski – Serenada na smyczki C-dur Op.48

Wojciech Kilar – Orawa

Béla Bartók – Rumuńskie tańce ludowe

Joseph Haydn – Symfonia nr 45 fis-moll “Pożegnalna”

Charles Ives – Pytanie bez odpowiedzi

Ewa Strusińska

Ewa Strusińska – polska dyrygentka symfoniczno-operowa. Finalistka i laureatka prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Gustawa Mahlera w Bambergu. Od sezonu 2018/19 generalny dyrektor muzyczny (GMD) Gerhart-Hauptmann-Theater Görlitz-Zittau oraz dyrektor muzyczny i dyrygent Neue Lausitzer Philharmonie (Niemcy). W latach 2013-2016 pierwszy dyrygent i kierownik muzyczny Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Szczecińskiej, a wcześniej dyrygent asystent Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie oraz dyrygent asystent Hallé Orchestra w Manchesterze.

Urodzona w Stalowej Woli artystka ukończyła studia na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina, prowadząc koncert dyplomowy z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie. W tym samym roku wygrała konkurs na asystenta dyrygenta Filharmonii Częstochowskiej, a wkrótce potem na stanowisko Junior Fellow in Conducting w Royal Northern College of Music w Manchesterze – instytucji, z którą nieprzerwanie współpracuje od 2006 roku.

Od tego czasu Ewa Strusińska mieszka w Wielkiej Brytanii, gdzie w latach 2008-2010 pracowała pod kierownictwem Sir Marka Eldera w charakterze dyrygenta asystenta słynnej The Hallé – najstarszej profesjonalnej orkiestry w tym kraju. Takie stanowisko objęła jako pierwsza kobieta w historii Zjednoczonego Królestwa, co zostało wówczaj szeroko odnotowane przez polskie media oraz prasę angielską (The Times, Guardian, The Independent, BBC Music Magazine, Gramophone).

W Polsce, w latach 2013-2016 Ewa Strusińska pełniła funkcję pierwszego dyrygenta i kierownika muzycznego Filharmonii Szczecińskiej im. Mieczysława Karłowicza, przeprowadzając orkiestrę do nowej siedziby, wzbogacając jej repertuar oraz wprowadzając instytucję na nowy etap rozwoju. Sukces dyrygentki oraz Filharmonii Szczecińskiej został doceniony zarówno w kraju jak i za granicą.

W swojej międzynarodowej karierze Ewa Strusińska pracowała z wieloma czołowymi orkiestrami na świecie, takimi jak Northern Sinfonia, BBC National Orchestra of Wales, Hallé Orchestra, Bamberger Symphoniker, Magdeburgische Philharmonie, Neue Lausitzer Philharmonie, Brandenburgisches Staatsorchester Frankfurt, Jenaer Philharmonie, Hofer Symphoniker, Sønderjyllands Symfoniorkester, Sinfonietta Baden, Uppsala Chamber Orchestra, Johannesburg Philharmonic Orchestra, Gävle Symfoniorkester, Norrlands Opera Symphony Orchestra, Norddeutsche Philharmonie Rostock czy Slovak Sinfonietta. Współpracowała również z London Symphony Orchestra (kurs mistrzowski prowadzony przez Valerego Gergieva) oraz z Royal Ballet w Covent Garden. W Polsce artystka dyrygowała większością orkiestr symfonicznych, w tym Filharmonii Narodowej, Teatru Wielkiego w Warszawie, NOSPR-u, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej oraz Sinfonią Varsovią.

Ewa Strusińska posiada w repertuarze wiele dzieł operowych, które wykonywała m.in. na Buxton Opera Festival, w Royal Northern College of Music, Theater Magdeburg, Gerhart-Hauptmann-Theater Görlitz oraz w Teatrze Wielkim w Warszawie, z którym w latach 2011-2013 współpracowała w charakterze dyrygenta asystenta Opery Narodowej oraz Polskiego Baletu Narodowego.

W uznaniu dorobku zawodowego artystka otrzymała tytuł Ambasadora Stalowej Woli.





INICJATYWĘ WSPIERAJĄ



PATRONI MEDIALNI



Mapa Dojazdu

Napisz do nas



Przepisz kod antyspamowy: captcha